مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:44788 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:19

چرا نظر دانشمنداني را كه معتقد به وجدان و فطرت هستند بايد پذيرفت ؟
در پذيرش يك حقيقت اجباري در كار نيست . اما نظر اين دانشمندان بر دلايل متنوعي استوار است كه به دو دليل اشاره مي شود .
1 - دليل عقلي و شهودي ، ما انسانها ، صرف نظر از نژاد ، جغرافيا و جنس ، در خويشتن فطرت و ساختاري را مي يابيم كه ميل و كشش به سوي خدا و پرستش دارد چنانكه امام صادق ( عليه السلام ) به آن شخص كه ترديد داشت فرمودند هنگامي كه در كشتي نشسته اي و خطر غرق پيش آيد كه هيچ راه نجاتي نباشد ، آيا در خويش اميدي حس مي كني ؟ گفت آري ! امام فرمودند همان خداست و اين گرايش به غيب و راضي نشدن به محسوسات ، شاهد فطرت خدا خواهي و توحيد است وجدان نيز كه روشن تر است همان احساسي كه از خوبي و سرور و از بدي ملول مي گردد و آدمي را محاكم مي نمايد و به قول علي ( عليه السلام ) تنها محكمه ايست كه احتياج به قاضي ندارد .
2 - دليل نقلي و قرآني و روايات
{P - آيه 30 ، سوره روم P}
يا حديثي كه مي فرمايد همه آدمها بر فطرت توحيدي زاده مي شوند ولي بعداً پدر و مادر او را ( براثر تربيت ) يهودي و يا مسيحي و يا زرتشتي مي نماينددر ضمن استدلال كساني كه انسان را محصول محيط و تابع عادات و رسوم مي دانند نيز ناتمام است چون اينها حداكثر مؤثر هستند نه حاكم بر انسان زيرا مي بينيم در يك محيط افراد گوناگوني بر انگيخته مي شوند و بسياري بر وضعيت محيط و آداب رسوم جامعه خويش بر مي آشوبند و راه ديگري را انتخاب مي كنند .
{P - سفينة البحار در بحار الانوار جلد3 ص 277 جلد 27 ص 135 رواياتي موجود است . P}

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.